Réamhrá
Chuir Litir Lentulus , téacs ársa a chuireann síos ar chuma fhisiciúil Íosa, spéis le staraithe, le diagóirí agus le creidmhigh leis na céadta bliain. Maítear gur litir í a scríobh Publius Lentulus, gobharnóir Rómhánach ceaptha in Iarúsailéim roimh Phontius Píoláit, tugann an doiciméad seo cur síos mionsonraithe ar Íosa atá uathúil i measc foinsí stairiúla. Mar sin féin, tá bunús agus barántúlacht na litreach faoi cheilt i rúndiamhair. Sa phost seo, déanfaimid iniúchadh ar ábhar Litir Lentulus , scrúdóimid a comhthéacs stairiúil, agus pléifimid an chonspóid a bhaineann lena barántúlacht.
Ábhar na Litreach
Léiríonn Litir Lentulus íomhá iontach d’Íosa atá difriúil go mór ó théacsanna luath-Chríostaí eile, a sheachnaíonn mionchur síos ar a chuma fhisiciúil go minic. Sa litir, cuirtear síos ar Íosa mar dhuine a bhfuil slonn suaimhneach aige, gruaig auburn a thiteann ina thonnta ar a ghuaillí, agus féasóg. Déantar cur síos ar a shúile geal agus síochánta, agus tá grásta agus údarás diaga ar a iompraíocht iomlán.
Príomhphointí ón Tuairisc sa Litir:
- Gruaig : Déanann an litir cur síos ar Íosa le gruaig ar dhath rua-donn nó castán, scartha sa lár, agus ag sileadh ar a ghuaillí, rud atá i gcodarsnacht leis an léiriú Eorpach níos déanaí ar Íosa le gruaig dhonn dhonn díreach.
- Aghaidh : Deirtear go bhfuil a aghaidh gan smál, léiriú socair socair air, agus a féasóg cosúil go dlúth lena dhath gruaige.
- Súile : Léirítear a shúile geal agus treáiteach, ag léiriú comhbhá agus eagna.
- Coimpléasc agus Stádas : Cuirtear síos ar Íosa mar dhuine a bhfuil coimpléasc cóir agus staidiúir uasal, uasal aige, ag cur leis an mbraistint dínite agus suaimhnis atá mórthimpeall air.
Tá an léiriú seo uathúil i scríbhinní na luath-Chríostaí agus tá sé suntasach mar gheall ar na sonraí sonracha a sholáthraíonn sé, a d’fhéadfadh tionchar a bheith acu ar léiriú ealaín na hEorpa ar Íosa sna céadta bliain níos déanaí.
Bunús agus Rúndiamhair na Litreach
Tháinig Litir Lentulus chun solais den chéad uair sa Mheán-Aois, cé nach bhfuarthas aon doiciméad bunaidh riamh. Ceaptar gur scríobh Publius Lentulus an litir, ainm nach bhfuil ar eolas go forleathan i dtaifid stairiúla a bhaineann le rialachas na Róimhe in Iúdáia. Dúradh go raibh Lentulus comhaimseartha le Pontius Píoláit, cé go dtugann taifid le fios gurbh é Pilat an t-aon ghobharnóir Rómhánach le linn céasadh Íosa, rud a d’ardaigh ceisteanna faoi stair Lentulus.
Bunús Féideartha:
- Brionnú na Meánaoise : Tá amhras ar go leor staraithe go bhféadfadh gur bhrionnú meánaoiseach a bhí sa Litir Lentulus , a cruthaíodh chun bearna a líonadh sa taifead stairiúil maidir le cuma fhisiciúil Íosa. Le linn na Meánaoise, bhí fonn láidir ionadaíocht amhairc ar Íosa, agus thug an litir seo cur síos áisiúil.
- Lámhscríbhinní Mainistreach : Tugann roinnt daoine le tuiscint go mb’fhéidir gur tháinig an litir ó shuíomh mainistreach, áit ar chuir scríobhaithe reiligiúnacha traidisiúin agus cuntais éagsúla ar Íosa le chéile sa doiciméad seo. Uaireanta rinne manaigh agus cléirigh doiciméid a mhaisiú nó a chruthú chun an creideamh a spreagadh, ag cur ciseal urraim le híomhá Íosa.
- Tionchar na dtéacsanna Apocryphal : Tá cosúlachtaí idir an cur síos i Litir Lentulus agus téacsanna Críostaí apocryphal, a sholáthair cuntais níos mionsonraithe go minic ar fhigiúirí bíobalta. Seans gur ó na foinsí nó na traidisiúin neamhchanónacha seo a chuaigh síos tríd an stair bhéil a bhain cur síos na litreach.
An chonspóid a bhaineann lena Fhíordhúlacht
Cé gur ghlac roinnt daoine sa Mheán-Aois leis an Litir Lentuuis mar fhíor-litir, mheas scoláirí go forleathan le céad bliain anuas í a bheith neamhdhlisteanach. Níl aon fhianaise stairiúil ann d'oifigeach Rómhánach darb ainm Lentulus i Iúdáia, agus ní luann foinsí ar bith níos luaithe an litir roimh an Meánaois. Ina theannta sin, ní luaitear i dtaifid riaracháin Rómhánacha ó aimsir Íosa an dara gobharnóir le linn thréimhse Phontius Píoláit.
Tuairimí Scoláire:
- Tionchar na Meánaoise ar an Ealaín : Tugann roinnt scoláirí le tuiscint, fiú más brionnú í an litir, go bhfuil tionchar buan aici ar an gcaoi a léirítear Íosa in ealaín an Iarthair. Bhí tionchar ag na tréithe fisiceacha a bhfuil cur síos orthu sa litir ar léiriú Íosa san Renaissance agus san ealaín mheánaoiseach, áit a léirítear go minic é le gruaig ag sileadh, léiriú suaimhneach, agus láithreacht le dínit.
- Amhras Stairiúil : Is iomaí staraí a dhíbhe an litir mar gheall ar an easpa fianaise chomhthacaíoch agus na gnéithe anacronisticiúla atá inti. Mar shampla, tá an cur síos mionsonraithe ar chuma Íosa ar neamhréir le téacsanna Giúdacha agus luath-Chríostaí, a dhírigh ar thréithe fisiceacha go hannamh.
Tionchar ar Ealaín Chríostaí agus Dearcadh Íosa
In ainneoin ceisteanna a bhain lena barántúlacht, bhí tionchar suntasach ag Litir Lentulus ar léiriú Íosa san ealaín Chríostaí. Tháinig íomhá Íosa le gruaig fhada, casta cothrom, agus léiriú suaimhneach ina móitíf coitianta san íocónagrafaíocht reiligiúnach, ag múnlú léiriú amhairc Íosa leis na céadta bliain.
Ghlac ealaíontóirí cosúil le Leonardo da Vinci agus Michelangelo le gnéithe den léiriú seo, rud a mhúnlaigh, ar a seal, tuairimí coitianta ar Íosa ar fud an domhain Thiar. Déanann go leor creidmhigh léirshamhlú ar Íosa sa tslí a ndéanann Litir Lentulus cur síos air, ag cur béime ar thionchar buan an doiciméid seo, beag beann ar a bhunús amhrasach.
Smaointe Deiridh
Is fiosracht iontach stairiúil í Litir Lentulus . Cibé brionnú meánaoiseach nó cur síos fíor ársa é, mhúnlaigh sé ár n-íomhá nua-aimseartha d'Íosa go doscriosta. Is meabhrúchán í an litir ar an gcaoi a múnlaíonn creideamh, cultúr, agus samhlaíocht ealaíonta scéalta stairiúla uaireanta chomh maith le fíricí fíoraithe. Cé nach dócha go ndeimhneoimid barántúlacht na litreach go deo, mairfidh a oidhreacht, fite fuaite isteach i bhfabraic íocónagrafaíocht Chríostaí agus íomhá Íosa atá ag go leor ina gcroí.
Tagairtí
- Brown, RE (1988). An Íosa Stairiúil agus a Léirithe . Cambridge University Press.
- Wilson, I. (1996). Íosa: An Fhianaise . HarperCollins.
- Taylor, JE (2018). Cad a Bhí Íosa Cosúil? T&T Clark.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.